hoe weet je of je gek bent en of je anders denkt dan andere mensen?

geestelijke gezondheid

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is nogal afhankelijk van je gebruikte definitie van gek.

Iemand kan zo gek als een deur zijn en het zelf niet weten. Ik bedoel elke gedacht komt uit het hoofd en als die ziek is zal dat de gedachte zelf ook beïnvloeden.

Voor veilige feedback praat je met iemand waarmee je geen emotionele band hebt. Zelf denk ik dan aan een huisarts en daarna eventueel een psycholoog of psychiater. Niet onbelangrijk is om iemand te kiezen welke een medisch beroepsgeheim heeft en kennis van zaken!

Dus de Hyves vrienden en een Viva valt af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door een bezoek te brengen aan je huisarts en daarover te praten. En als hij of zij die mening toegedaan is kan je doorverwezen worden naar een instelling voor psychische hulp.
Amadea
11 jaar geleden
Anders denken dan anderen wil nog niet zeggen dat je gek bent.
En hoe je weet of je anders denkt dan anderen is :praten. Heel simpel, ga eens een gesprek met iemand aan, en dan niet alleen over het weer.
anneliez
11 jaar geleden
Beste gast,

In principe denkt iedereen anders, dus dan weet je alvast dat er geen standaard is in het begrip mens-zijn.

Wat je zelf ervaart als gek, dat kan voor een ander heel normaal zijn.

Neem normen en waarden, deze zijn overal anders.
Ik ervaar dit volgende filmpje als heel gek, maar in china is dit bijvoorbeeld niet zo gek:

https://www.youtube.com/watch?v=Lf8Ig2M3Zq0

Je kunt dit ook als cultuurverschillen zien, en zowel in elk land heb je cultuurverschillen, maar op kleinere schaal heb je dit ook in mensen. Ieder mens heeft een eigen cultuur, met eigen ideeën, waarden en normen. Dus ga eens op onderzoek uit naar jezelf zou ik zeggen.

Kijk welke overeenkomsten je hebt met anderen en welke verschillen. Dat is allemaal oke, wellicht leer je zo ook wat meer over jezelf.
Grtj M.